- Voetengym

Voetengym

 

We trainen ons lichaam in de  sportschool, met hardlopen, of een andere sport. Onze voeten moeten altijd maar klakkeloos meedoen.

Sterker nog op het moment dat van de voeten de grootste prestatie verwacht wordt, sluiten we ze op in strakke, knellende sokken, en sportschoenen.

Juist de voetspieren worden vergeten, terwijl voetengym zo leuk en makkelijk is. Het kan namelijk lekker in de luie stoel, voor de buis. U hoeft er deur niet voor uit.

Voetengym verstevigd de belangrijkste voetspieren en verbeterd de doorbloeding van de voeten.

3 keer per dag 10 minuutjes aandacht voor de voeten en u zult het verschil merken.

Heel simpel is het gaan staan op de tenen, doe dit bewust, laat de hielen zakken en ga weer op de tenen staan.

Onderstaande oefeningen kunt u gewoon in de luie stoel of bank doen.

 

Oefening 1

Zet de voeten plat op de grond, til uw tenen op en zet ze weer terug op de grond

Houd de hielen hierbij op de grond.

 Doe dit in een rustig tempo.

 Herhaal dit 10 keer.

 Variatie: Tegelijk één voet strekken en één voet naar je toe trekken.

 

Oefening 2

Til de voeten van de grond

 Draai met beide voeten langzaam en vloeiend rondjes naar binnen.

 Herhaal 10 keer.

 Draai dan rondjes naar buiten.

 Herhaal 10 keer.

 Wissel vervolgens links met rechts af of vice-versa.

 

 Oefening 3

 Uitgangshouding:

 Ga op een stoel zitten en leg het ene been met de enkel over de knie van het andere been.

 

 Omvat met de hand de wreef van de voet en trek de voet naar je toe. Voel de spanning op de wreef.

 Houd 8 tot 10 tellen vast en laat weer los.

 Herhaal 5 keer. Wissel vervolgens van voet. Herhaal deze ook 5 keer.

 

Oefening 4

Zet de voeten plat op de grond.

 Beweeg de binnenzijden van de voeten omhoog en weer terug.

 Beweeg de buitenzijden van de voeten omhoog en weer terug.

 Herhaal 10 keer.

 

Oefening 5

 Ga op een stoel zitten. Zet de voeten plat op de grond en leg knikkers voor u neer.

 Pak met de tenen knikkers op en leg ze ergens anders weer neer.

 Herhaal dit 5 tot 8 keer.

 Wissel vervolgens van voet.

 

Oefening 6

 Ga op een stoel zitten. Zet de voeten plat op de grond en leg een stukje keukenpapier voor u neer.

Raap met de tenen van de rechtervoet het keukenpapier op, ga over de linkervoet en leg het keukenpapier neer.

Raap vervolgens het keukenpapier op met de linkervoet en over de rechtervoet neerleggen.

Herhaal dit 5 tot 8 keer.

 

Oefening 7

 Ga op een stoel zitten. Zet de voeten plat op de grond neer.

 Laat vervolgens een stuiterbal onder de binnenzijde van de voet doorrollen.

 

Succes ermee!!!